Facebooktwitterrssyoutube
A
A

Ústřední knihovna Univerzity Karlovy

Ohlasy na přednášky k didaktice e-learningu

V druhé půlce června 2019 zorganizovalo Centrum pro podporu e-learningu ÚK a Centrum celoživotního vzdělávání dvoudílný cyklus přednášek se společným tématem didaktika e-learningu. Nejprve byla v programu přednáška Dr. Rohlíkové s názvem Didaktika e-learningu a o týden později přednáška MUDr. D. Rajdla nazvána Tři zásady efektivního e-learningu. Prezentace jsou ke stažení na našich stránkách podpory.

O obě přednášky byl mezi akademiky poměrně velký zájem. Zelená posluchárna s kapacitou 40 osob byla téměř plně obsazena. Účastníkům obou přednášek jsme rozeslali zpětnovazební dotazníky, abychom získali jejich názor na obsah přednášek, relevanci pro jejich profesi a kvalitu organizace. Také jsme chtěli získat inspiraci a náměty pro témata akcí chystaných do budoucna.

Hodnocení atraktivity obsahu přednášky Dr. Rohlíkové se pohybovalo v rozsahu vynikající až dobrý, přičemž 85 % účastníků bylo názoru, že obsah byl přinejmenším velmi dobrý. Obsah druhé z přednášek shledalo 100 % účastníků jako přinejmenším velmi dobrý. Pro nás uspokojivé bylo hodnocení přednášek z hlediska relevance s praxí, jelikož více než 70 % účastníků hodnotilo obsah přednášek jako relevantní pro jejich práci. Ohlasy na úroveň organizace byli v obou případech velice pozitivní.

Ohlasy na přednášku Dr. Rohlíkové
Na přednášce Dr. Rohlíkové účastníci oceňovali, že jim poskytla výborný přehled, seznámení se současnými trendy, návod, jak tvořit online kurzy a přinesla konkrétní tipy pro výuku pomocí e-learningu. Mezi nedostatky se vyskytly připomínky, že přednáška byla příliš zaměřená na Moodle, příliš hutná a těžko srozumitelná pro začátečníky.

Ohlasy na přednášku MUDr. Rajdla
Tato přednáška byla publikem přijata také velmi pozitivně, téměř žádné připomínky k obsahu přednášky se nevyskytly. Vystoupení MUDr. Rajdla bylo hodnoceno jako dobře strukturované, velmi přínosné, podané poutavou formou s aktivním zapojením účastníků. Jeden z účastníků rovněž vyzdvihl, že Dr. Rajdl představil širokou škálu e-learningových nástrojů. V některých z názorů zazněla obava z velké technické náročnosti.


Z odpovědí publika obou proběhlých přednášek vyplývá, že největší zájem je o přednášky na tato témata:

  1. Jak oživit online kurz
  2. Specifika a nároky studenta 21. století
  3. Autorské právo a e-learning
  4. Webináře

Těmito názory se necháme inspirovat při pořádání dalších akcí.

E-learning, Vzdělávání | Tagged , | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Ohlasy na přednášky k didaktice e-learningu |

Predátorské časopisy a publikační etika ve vědě

Na hlavní budově FF UK proběhla 23. května moderovaná debata s americkým knihovníkem Jeffrey Beallem, který už více než deset let bojuje proti tzv. predátorským časopisům. Tyto časopisy se na první pohled tváří jako ostatní vědecké časopisy, ale postrádají kvalitní recenzní řízení a za poplatek publikují i texty bez vědecké hodnoty. Tím ohrožují pojetí vědy, jak ji dnes známe.

Účastníci se dozvěděli mimo jiné, jak jeho boj proti těmto časopisům roku 2009 začal a jak Jeffrey postupně vytvářel seznam predátorských časopisů, který až do roku 2017 také sám aktualizoval. V průběhu té doby se povědomí o této problematice postupně rozšiřovalo, Jeffrey dostával množství naštvaných, ale i děkovných reakcí. Poté musel pod tlakem jednoho z vydavatelů a vedení univerzity seznam stáhnout, ale dále se věnuje osvětové činnosti v této oblasti.

Během debaty diváci narazili i na několik dalších témat, která s predátorským publikováním souvisí: vzdělávání široké veřejnosti, plagiarismus na vysokých školách a univerzitách, tzv. fake news. Podle Jeffreyho je extrémně důležité o této problematice mluvit a bojovat proti predátorským časopisům vzděláváním veřejnosti i studentů. Několik zásadních bodů, jak se vyhnout publikování v predátorských časopisech podle Jeffreyho:

  • hledat časopisy vydávané neziskovými vědeckými organizacemi
  • neodpovídat na spamy, které lákají k publikování v určitém časopise
  • sledovat, kde publikují zkušenější kolegové
  • vybudovat si kritické myšlení

A pokud by vás tato problematika zaujala, můžete si např. nastavit upozornění na nové články na https://www.google.cz/alerts, stejně jako to udělal Jeffrey Beall.

Sepsala: Hana Světelská

Aktuality, Open science, Vzdělávání | Tagged , , | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Predátorské časopisy a publikační etika ve vědě |

Výukový multimediální obsah UK za rok 2018

E-learning na Univerzitě Karlově není pouze o systému Moodle, ale pro podporu online výuky Ústřední knihovna UK provozuje také streamservery a instalaci Adobe Connect. Pomocí těchto nástrojů mohou vědci a pedagogové sdílet nejen multimediální obsah, ale také organizovat webináře, vytvářet online skupiny atd.

A jak jsou tyto 2 služby na Univerzitě Karlově využívané?

Více prozradí přehled statistik za rok 2018:

  • Počet proběhlých webinářů: 157
  • Celková délka webinářů:  22.353 minut
  • Průměrná délka webinářů: 142 minut
  • Počet nahraných videí na streamservery: 242 videí
  • Celková délka videí na streamserverech: 3.935 minut
  • Počet nahraného obsahu na Adobe Connect: 587 dokumentů
  • Počet uživatelů streamserveru: 4.790
  • Počet uživatelů Adobe Connect: 20.798

Podrobnosti o streamserverech a Adobe Connect, stejně jako o ostatních e-learningových nástrojích, zjistíte na elearning.cuni.cz.

Aktuality, E-learning, Vzdělávání | Tagged | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Výukový multimediální obsah UK za rok 2018 |

Přednášky o didaktice e-learningu

Ústřední knihovna Univerzity Karlovy ve spolupráci s Centrem celoživotního vzdělávání Vás zve na přednášky o didaktice e-learningu.

Jedná se o přednášky vedené odborníky na elektronické formy vzdělávání a jejich didaktiku, následované diskuzí o aktuálních trendech v e-learningu a možnostech jeho využití.

Didaktika e-learningu

Datum: 12. 6. 2019

Čas: 15.00 – 16.30 hod.

Místnost: Zelená posluchárna, Celetná 20

Přednášející: PhDr. Lucie Rohlíková, Ph.D.

Registrace: ZDE

Cílem setkání je diskutovat aktuální trendy v oblasti didaktiky tvorby e-learningových materiálů, realizace e-learningových kurzů a využití e-learningu v různých typech vzdělávání.

Soutředíme se na:

  • Formy e-learningu a aktuální trendy
  • Didaktické zásady při přípravě on-line kurzů
  • Role tutora v on-line kurzu
  • Autorská tvorba v e-learningu
  • Struktura on-line kurzu
  • Multimediální komponenty on-line kurzu
  • Interaktivní prvky v on-line kurzu
  • Příklady dobré praxe

 

Tři zásady efektivního e-learningu.

Datum: 19. 6. 2019

Čas: 15.00 – 16.30 hod.

Místnost: Zelená posluchárna, Celetná 20

Přednášející: MUDr. Daniel Rajdl, Ph.D.

Registrace:  ZDE

Hlavním tématem semináře bude praktická inspirace, jak efektivně používat e-learning.

Soustředíme se na:

  • Význam definování výsledků učení v e-learningu
  • Tvorbu a použití moderních studijních materiálů (ozvučené prezentace, videa, záznamy přednášek)
  • Možností testování studentů – tvorba otázek, sestavování testů, analýza testových otázek
Aktuality, E-learning, Vzdělávání | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Přednášky o didaktice e-learningu |

Omezení otevírací doby v Lešeticích

Vážení čtenáři a návštěvníci, 

z důvodu účasti na Rektorském sportovním dni bude v úterý 14. 5. 2019 po celý den přerušen provoz Ústřední knihovny UK v Archivním a depozitním středisku UK v Lešeticích.

Děkujeme za pochopení a omlouváme se za případné komplikace.

Ústřední knihovna UK

Aktuality | Tagged | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Omezení otevírací doby v Lešeticích |