Centrální podpora Turnitinu zve všechny fakultní koordinátory na setkání, které proběhne v pondělí, 9. září 2019 od 10:00 ve Velké zasedací síni na RUK.
Setkání fakultních koordinátorů
Hledáme nové „open“ kolegy
Pozice je obsazena.
Staňte se součástí našeho týmu v Ústřední knihovně Univerzity Karlovy! Na rozvoj a podporu činností a nástrojů souvisejících s otevřenou vědou (zejména se správou a zpřístupňováním vědeckých dat) právě hledáme kolegu/kolegyni na pozici Procesní analytik a kurátor vědeckých dat UK.
Náplň práce
- Implementuje, vyvíjí a zajišťuje provoz SW řešení pro institucionální repozitář pro vědecká data
- Zajišťuje správu institucionálního repozitáře pro vědecká data a v něm uložených a zpřístupňovaných digitálních objektů
- Technicky zajišťuje:
- implementaci datové politiky Univerzity Karlovy (UK) v institucionálním repozitáři pro vědecká data dle pokynů manažera datové politiky UK
- implementaci a provoz nástrojů pro management vědeckých dat dle pokynů manažera datové politiky UK
- Zajišťuje technickou a metodickou podporu pro doktorandy, výzkumné pracovníky a fakultní koordinátory open access v oblastech:
- tvorbě plánů managementu vědeckých dat pomocí nástrojů provozovaných na UK
- správy vědeckých dat
- popisu vědecký dat
- uložení a sdílení vědeckých dat
- Spolupracuje s manažerem datové politiky UK na procesních analýzách souvisejících s tvorbou a implementací datové politiky UK
Požadavky
- Min. středoškolské vzdělání technického směru, vysokoškolské vzdělání informatického nebo knihovnického směru je výhodou
- Pokročilá počítačová gramotnost:
- pokročilá schopnost práce s nástroji kancelářského balíku MS Office (zejména MS Excel) nebo jejich open source ekvivalentů
- pokročilá schopnost práce s některou z distribucí OS Linux (Fedora, Ubuntu, RHEL apod.)
- základy programovacího jazyka Python, základy programovacího jazyka Java je výhodou
- základy jazyka XML a XSLT
- Analytické myšlení
- Ochota učit se novým věcem a učit nové věci
Výhodou
- Základní orientace v problematice publikování výsledků vědy a výzkumu
- Základní orientace v problematice open data/science
- Základní orientace v analytických technikách a statistických metodách
Nabízíme
- Možnost dalšího vzdělávání v oblastech souvisejících s vědeckými daty (nástroje a jejich programování, formáty a metadata, interoperabilita)
- Účast na konferencích a školeních souvisejících s výše uvedeným
- Zajímavou práci v rychle se rozvíjející oblasti otevřených vědeckých dat
- Možnost práce v mladém kolektivu v prostředí významné vzdělávací a vědecké instituce
Pracoviště: Ústřední knihovna, José Martího 2, Praha 6
Nástup možný ihned. Smlouva na dobu určitou do 30. 6. 2020, s perspektivou prodloužení.
V případě zájmu zašlete svůj strukturovaný životopis a motivační dopis na adresu barbora.hlinkova@ruk.cuni.cz. V předmětu e-mailu prosíme uveďte název pozice, o kterou se ucházíte.
Konference Historické fondy Univerzity Karlovy

Odborná konference pro knihovníky a další zájemce o problematiku historických a sbírkových fondů akademických knihoven pořádaná pod záštitou Jeho Magnificence rektora Univerzity Karlovy prof. MUDr. Tomáše Zimy, DrSc.
Konferenci pořádá Univerzita Karlova – Ústřední knihovna a Ústav vědeckých informací 1. lékařské fakulty spolu s Českou informační společností, z. s. a Národním muzeem.
Konference je určena knihovníkům, knihovědcům, archivářům Univerzity Karlovy a dalších akademických knihoven
8:30 – 9:00 |
Prezence účastníků | Ústřední knihovna UK |
9:00 – 10:20 |
Vymezení a logistika historického a sbírkového fondu knihoven |
PhDr. Richard Šípek, Ph.D.; PhDr. Petr Mašek Národní muzeum |
Vymezení pojmu historický knižní fond z hlediska chronologického a typologického, problematika zákona o sbírkách č. 122/2000 Sb. Uchovávání historických a vzácných knižních fondů, zabezpečení klimatických a světelných podmínek v depozitáři. Revize knižního fondu (praktická a formální stránka). Stratifikace historického knižního fondu z hlediska historické a komerční hodnoty. Centrální evidence sbírek (CES). | ||
10:30 – 12:00 |
Zpracování a katalogizace historického a sbírkového fondu knihoven |
PhDr. Richard Šípek, Ph.D.; PhDr. Petr Mašek Národní muzeum |
Odborné a formální aspekty katalogizace historického knižního fondu. Struktura katalogizačního záznamu, bibliografický a exemplářový záznam. Transliterace a transkripce, datace, kolace, typografický popis a nejčastější grafické techniky výzdoby. Specifika exemplářového popisu (jedinečné znaky konkrétního svazku): vazba, defektnost, provenience. Struktura exemplářového záznamu (minimální a rozšířený záznam) ve formátu MARC 21 podle pravidel RDA. | ||
12:30 – 13:50 |
Hmotná podstata a preventivní ochrana historického a sbírkového fondu |
PhDr. Jan Novotný Národní muzeum |
Dokumentace hmotného stavu exemplářů – typologie, konstrukce a struktura knižní vazby, materiálové složení, ochranné a zdobné prvky. Narušení integrity historického artefaktu – převazby, opravy, estetické úpravy, druhy poškození a degradační faktory. Vymezení základních pojmů z oblasti restaurování a ochrany historických fondů – konzervace, preventivní péče, restaurátorská dokumentace a konzervátorské průzkumy. Správa exemplářů – podmínky uložení, manipulace a vystavování. |
||
14:00 – 14:25 |
Standardy digitalizace a budování digitální knihovny Kramerius UK |
Ing. Milan Janíček; Eliška De Herdt Univerzita Karlova |
Stručná historie digitalizace na UK; motivace přechodu na systém Kramerius pro uživatelské zpřístupnění; služby nabízené ÚKUK – požadavky na kvalitu dat a metadat (standardy); postup zpracování od naskenování přes zpracování v systému ProArc po zveřejnění v systému Kramerius (a dál…) |
||
14:30 – 15:00 |
Založení knihovědného oddělení ÚVI 1. LF UK: případová studie |
PhDr. Hana Skálová; PhDr. Ivánková Markéta, Ph.D. Univerzita Karlova |
Systematické odborné zpracování historických fondů začalo roku 2015 v návaznosti na generální revizi fondů 1. LF UK a VFN. Můžeme se tak podělit o zkušenosti od prvních kroků (např. získání institucionální podpory či zajištění personálního obsazení) po současný stav. Počáteční nedůvěru ke zpracování historických fondů – především obavy o přístup k dokumentům, strach z odcizení, bude-li jejich existence zveřejněna – se daří postupně eliminovat. Dnes je již jasná i smysluplnost péče o historické publikace. |
31. 10. 2019 | Knihovna Národního muzea | 10 – 12:00 | Hmotná podstata a preventivní ochrana fondů | PhDr. Richard Šípek, Ph.D.; PhDr. Jan Novotný |
5. 11. 2019 | ÚVI 1.LF | 13:00 – 16:00 | Katalogizace historických fondů Univerzity Karlovy v CKIS | PhDr. Ivánková Markéta, Ph.D. |
pouze pro zaměstnance UK |
|
12. 11. 2019 | ÚVI 1.LF | 13:00 – 16:00 | Katalogizace historických fondů Univerzity Karlovy v CKIS | PhDr. Ivánková Markéta, Ph.D. |
pouze pro zaměstnance UK |
Zkušební přístupu k modulu MyOrganization (InCites)

Univerzita Karlova má do 19. srpna 2019 zkušební přístup k modulu MyOrganization v rámci analytického nástroje InCites.
Pro testování tohoto modulu je třeba si vyžádat přístupové údaje, a to na mailu lucie.panchartek.sucha@ruk.cuni.cz.
Poté máte možnost využít administrátorského rozhraní MyOrganization (vpravo na liště), kde můžete do modulu nahrát svá data. V současnosti je v modulu nahraná celouniverzitní struktura pracovišť a zaměstnanců; pokud nemáte závažný důvod, nepřehrávejte je.
Analýza se provádí tak, jak jste doposud byli v InCites zvyklí, pouze se vybere „MyOrganization Dataset“ (viz screenshot).
Pokud by se s testováním objevil jakýkoli problém, ozvěte se nám na e-mail.
Pomocné materiály:
- Představení modulu MyOrganization (anglicky)
- Záznam webináře, který modul částečně představoval a taktéž zodpovídal některé z nejčastějších uživatelských otázek (česky)
- Nápověda k produktu InCites pro členy konsorcia CzechELib (česky, anglicky)
Ohlasy na přednášky k didaktice e-learningu
V druhé půlce června 2019 zorganizovalo Centrum pro podporu e-learningu ÚK a Centrum celoživotního vzdělávání dvoudílný cyklus přednášek se společným tématem didaktika e-learningu. Nejprve byla v programu přednáška Dr. Rohlíkové s názvem Didaktika e-learningu a o týden později přednáška MUDr. D. Rajdla nazvána Tři zásady efektivního e-learningu. Prezentace jsou ke stažení na našich stránkách podpory.
O obě přednášky byl mezi akademiky poměrně velký zájem. Zelená posluchárna s kapacitou 40 osob byla téměř plně obsazena. Účastníkům obou přednášek jsme rozeslali zpětnovazební dotazníky, abychom získali jejich názor na obsah přednášek, relevanci pro jejich profesi a kvalitu organizace. Také jsme chtěli získat inspiraci a náměty pro témata akcí chystaných do budoucna.
Hodnocení atraktivity obsahu přednášky Dr. Rohlíkové se pohybovalo v rozsahu vynikající až dobrý, přičemž 85 % účastníků bylo názoru, že obsah byl přinejmenším velmi dobrý. Obsah druhé z přednášek shledalo 100 % účastníků jako přinejmenším velmi dobrý. Pro nás uspokojivé bylo hodnocení přednášek z hlediska relevance s praxí, jelikož více než 70 % účastníků hodnotilo obsah přednášek jako relevantní pro jejich práci. Ohlasy na úroveň organizace byli v obou případech velice pozitivní.
Ohlasy na přednášku Dr. Rohlíkové
Na přednášce Dr. Rohlíkové účastníci oceňovali, že jim poskytla výborný přehled, seznámení se současnými trendy, návod, jak tvořit online kurzy a přinesla konkrétní tipy pro výuku pomocí e-learningu. Mezi nedostatky se vyskytly připomínky, že přednáška byla příliš zaměřená na Moodle, příliš hutná a těžko srozumitelná pro začátečníky.
Ohlasy na přednášku MUDr. Rajdla
Tato přednáška byla publikem přijata také velmi pozitivně, téměř žádné připomínky k obsahu přednášky se nevyskytly. Vystoupení MUDr. Rajdla bylo hodnoceno jako dobře strukturované, velmi přínosné, podané poutavou formou s aktivním zapojením účastníků. Jeden z účastníků rovněž vyzdvihl, že Dr. Rajdl představil širokou škálu e-learningových nástrojů. V některých z názorů zazněla obava z velké technické náročnosti.
Z odpovědí publika obou proběhlých přednášek vyplývá, že největší zájem je o přednášky na tato témata:
- Jak oživit online kurz
- Specifika a nároky studenta 21. století
- Autorské právo a e-learning
- Webináře
Těmito názory se necháme inspirovat při pořádání dalších akcí.