Co umíme a nabízíme
Univerzita Karlova v Praze systematicky rozvíjí e-learningové nástroje pro vzdělávání (
dl.cuni.cz). Centrální instalace LMS Moodle UK, systému pro tvorbu e-learningových kurzů, patří mezi největší instalace Moodle celosvětově (cca. 5 tis. kurzů a 50 tis. uživatelů). Na UK probíhá i vývoj metodiky pro hodnocení e-learningových kurzů (
www.certik.cz). Elektronická podpora vzdělávání má na Univerzitě Karlově významné místo od roku 1991. Pro podporu elektronických forem vzdělávání je provozován systém Moodle, jehož provoz zajišťuje Ústřední knihovna UK.
Učitelům je dále k dispozici centrální instalace systému Adobe Connect (webináře, webové konference) a streamserver UK (distribuce výukových videí). Na řadě fakult jsou provozovány oborové Wiki. UK se zabývá i problematikou standardizace tvorby testů. Lékařské fakulty Univerzity Karlovy se významně podílely na vzniku sítě MEFANET (Medical Faculties Network –
www.mefanet.cz), zaměřené na sdílení elektronických výukových materiálů lékařských fakult České a Slovenské republiky. V rámci této sítě jsou provozovány tři hlavní nástroje – portálová platforma, LMS Moodle a Wikiskripta, kde LMS Moodle a Wikiskripta jsou provozovány pro celou síť MEFANET na Univerzitě Karlově. WikiSkripta (
www.wikiskripta.eu) jsou nejnavštěvovanějším úložištěm materiálů pro pregraduální výuku medicíny v ČR. Obsahují více než 8000 článků a informace zde hledá denně 20 až 30 tisíc čtenářů.
Na Univerzitě Karlově se v současné době provozuje pět systémů Moodle. V případě zájmu o založení nebo pro využivání systému Moodle je nutné se seznámit s
podmínkami a možnostmi.
Nejvýznamější publikace
KOMENDA, Martin, Daniel SCHWARZ, Jitka FEBEROVÁ, Stanislav ŠTÍPEK, Vladimír MIHÁL a Ladislav DUŠEK. Medical faculties educational network: Multidimensional quality assessment. Computer Methods and Programs in Biomedicine [online]. 2012, vol. 108, issue 3, s. 900-909[cit.2015-03-21]. DOI:10.1016/j.cmpb.2012.05.002.
FEBEROVÁ, Jitka, et al. Evaluation of 5-year Experience with E-learning Techniques at the Charles University in Prague. Impact on Quality of Teaching and Students’ Achievements.. The New Educational Review. 2010, 21, 2, s. 110-121. ISSN 1732-6729
Kontakt
MUDr. Jitka Feberová, Ph.D.
Ústřední knihovna Univerzity Karlovy v Praze
jitka.feberova@ruk.cuni.cz, +420 222 322 627
Revoluční 26, 110 00 Praha 1